q-linearna słowodajnia

k. siążki:

  

  




blog ma życzliwe wsparcie od:




pewna nagroda:



wpis konkursowy:
Król Maciuś Ostatni

prawa autorskie są ok!

napiszcz do mnie emaliowo



Najlepsze Blogi

stat4u

zBLOGowani.pl
środa, 08 lutego 2017

Człowiek uczy się całe życie. Podobno i w pewnym sensie. Nie bardzo lubię wszelkie uogólnienia, więc wolałbym wersję soft porzekadła, na przykład: niektórzy ludzie uczą się przez większość życia. Tak jest lepiej -  wiarygodniej i bardziej asekurancko. 
Ja właśnie jestem przykładem takiego niektórego człowieka. Wciąż jeszcze się czegoś uczę. Ostatnio nauczyłem się tak zakładać okulary - lekko zsunięte, żeby widzieć przez nie to, co jest blisko, a nad nimi to, co jest daleko. Kiedyś ten sposób noszenia okularów kojarzył mi się z ludźmi starszymi. Także z tą świadomością nauczyłem się ostatnio żyć.
Dziś w naszej q-linearnej słowodajni serwujemy pożywne danie białkowo-węglodanowe z rozmachem przyprawione korzeniami i ziołami. Życie jest niepodzielną jednością, gdy nie ma "ja". To jego uniwersalny aspekt. "Ja" i rzeczy to jego aspekt relatywny. Kiedy coś jemy, na początku myślimy "ja i jedzenie", ale po chwili to "nie-ja" zostaje pogryzione, przeżute, połknięte, strawione i (choćby częściowo) dokooptowane do "mnie". I podział, nawet na poziomie koncepcji, znika. Smakując i przeżu(y)wając warto pamiętać to czytowane poniżej zdanie Czuang Tsy: "Dopiero przyjęcie podmiotowego punktu widzenia wprowadza rozgraniczenia."
 

karpie i kijanki

na dalekim południu
dźwięki przybierają kształty
a na dalekiej północy
formy przybierają tony
i jest jeszcze osiem innych
kierunków a może i więcej
i jest jeszcze wiele różnych
zmysłów i ich obiektów
z którymi ludzie osiągają
wielkie wolności od wielkich
szybkości rozdając kopniaki
dzbanom oraz wąchając kwiaty
bez żadnej chwili zastanowienia
i są tam wszędzie opłaceni
przez religijne koncerny
najwyższej klasy detektywi
próbując zdjąć odciski
ze śladów pozostawionych w wodzie
przez karpie i kijanki
aż śledztwa zakończone
karą dla niewinnych ofiar
a uzurpatorzy dzierżą władzę
nie dostrzegając swej śmieszności
w tym że nie mają ani ciał ani umysłów 

 

 

Dao () nigdy nie było podzielone, słowa nigdy nie były stałe. Dopiero przyjęcie podmiotowego punktu widzenia wprowadza rozgraniczenia. Pomówmy o tych rozgraniczeniach. Jest lewa strona i strona prawa. Istnieją teorie i opinie. Jest rozdzielanie i rozróżnianie; jest rywalizacja i konflikty - nazywamy to ośmioma de (  ).

Zhuangzi (Czunag Tsy), Prawdziwa księga południowego kwiatu / 
莊子
tłum.Marcin Jacoby

 


            

 
1 , 2 , 3 , 4 , 5 ... 334